RAYA raya RAYA!!!  

Posted by: napi

Duhai bonda..

Duhai ayahanda..

Dengarlah rayuan anakanda..

Yang jauh di mata...

Alahai..sodihnyo lagu..

Ha..ni nak sampaikan lagi satu realiti orang kita, kita menyambut lebaran dengan kesedihan dan kesayuan atau dengan kegembiraan? Apa sebenarnya yang kita patut lakukan pada hari raya Eidul Fitri ni? OK, sebelum kite gi jauh2 kita tgk dan renung2kan apa yang kita selalu buat masa ramadhan. Dah renungkan? So, kita sambut raya dengan gembira atau sedih?

Kita patut menyambut Syawal dengan kegembiraan disebabkan kemenangan kita berjuang melawan hawa nafsu pada Ramadhan. Dalam masa yang sama kita hendaklah bersedih di atas peninggalan Ramadhan kerana pahala kita tidak lagi digandakan. Kita juga bersedih kerana dosa yang kita lakukan semasa Ramadhan. Jadi saya senaraikan di bawah beberapa perkara yang kita harus dan tidak harus kita lakukan:

  1. Tidak harus menziarahi kubur. Kita diberi 365 hari setahun untuk kita menziarahi kubur arwah keluarga kita. Sebaik bermula ramadhan penghuni kubur akan berehat daripada seksaan, dan bermula seksaan semula sebaik habis ramadhan. bayangkan perasaan arwah, menziarahinya ketika diseksa.
  2. Tidak harus bertakbir dengan mendayu-dayu. ini kerana Eidul Fitri adalah hari kemenangan umat Islam berjuang melawan nafsu. Cadangan saya, cuba skali kita wat dengan kuat dan semangat kemenangan, bagaimana rasa takbir tu.
  3. Harus menziarahi orang hidup (keluarga dan jiran tetangga).
  4. Bersedih. bukan kerana keluarga tiada atau tak berduit, tetapi kerana Ramadhan telah pergi meninggalkan kita.
  5. Merayakan Eidul Fitri dengan bersederhana. Bertujuan untuk tidak membazir sebagaimana kita melatih diri kita berpuasa semasa Ramadhan. Kita berpuasa juga untuk tujuan merasai kesusahan orang lain. Selain itu kita juga dapat berjimat.
  6. Berubah menjadi lebih baik. Bagi saya, pendapat ini lebih baik. Sabda Rasul,""Jibril datang kepadaku dan berkata, 'Wahai Muhammad, siapa yang menjumpai bulan Ramadhan, namun setelah bulan itu habis dan ia tidak mendapat keampunan, maka jika mati, ia masuk Neraka. Semoga Allah menjauhkannya. Katakan: Amin!. Aku pun mengatakan: Amin. " (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya) 

Banyak lagi yang harus dan tidak harus kita lakukan, akan tetapi biarlah madrasah Ramadhan menjadi titik tolak untuk kita berubah jadi lebih baik dan menjadi insan bertaqwa. 

Renungkanlah sabda Rasulullah :

"Barangsiapa mendirikan solat malam Ramadhan (terawih dan solat sunat lain) kerana iman dan mengharap pahala (dari Allah) nescaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadith Muttafaqun 'Alaih).

Wallahu a'lam

This entry was posted on 11:53 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

sama2 r kte renungkan hadis ni..

Post a Comment